lunes, 21 de abril de 2008

Com treballar el Llenguatge audiovisual?


El llenguatge audiovisual es pot treballar a partir dels Videos educatius, com ja hem vist a l’aula. D’aquesta manera ens podrem expressar audiovisualment, com deia Claude Santelli: “El llenguatge audiovisual és aquell que comunica les idees, a través de les emocions”.
Els videos educatius, són vídeos didàctics que gràcies al seu sistema simbòlic i a la seva estructuració, aporten un aprenentatge en els alumnes.

A l’aula varem veure el vídeo titulat: “Sopa per a dos”. Aquest tractava de dos camaleons que es discutien per menjar-se un insecte. Cap dels dos no cedia l’aliment a l’altre. La discusió arriba al seu final quan per salvar la seva vida, els dos camaleons deixen caure l’insecte i aquest mig atontat, és atrapat per una granota que també buscava aliment, però no havia tingut massa sort en la seva caça. Finalment, aquesta, al contrari dels camaleons, comparteix l’insecte entre els tres.
Aquest vídeo no conté text, no ens diu res, però ens transmet una sèrie d’emocions a partir de les quals ens anem acostant a unes idees determinades. D’aquesta manera treballem amb els infants uns valors determinats a partir de les seves emocions. En aquest vídeo educatiu, s’hi reflexa el criteri del professor, és a dir, s’imposen unes ideològies, es treballa a partir d’uns valors. Com per exemple: “És millor compartir que compatir per guanyar”. A més, el tutor ha de ser conscient i determinar, en quin moment és més idoni que els alumnes vegin un vídeo determinat.

Un tipus de vídeo educatiu que hem estat treballant a l’aula, ha estat el “educlip”. Aquests són vídeos originals i atractius que transmeten continguts a través de les emocions de manera sencilla, malgrat que el vídeo no explica res. (Imatge-Emoció-Idea).
www.educlip.net. En aquesta pàgina hi trobareu més informació i podreu trobar les bases necessaries per a la creació d’un educip.

També hem vist, segons Julio Cabero, les diferents formes de treballar els videos a l’aula. Aquests es poden treballar de la manera següent:

- Com a instrument d’avaluació
- Com a transmisor d’informació
- Com a instrument motivador
- Com a instrument de coneixement
- Com a formació del professorat en estretègies didàctiques i metodològiques
- Com a formació del professsorat en continguts de la seva àrea curricular
- Com a eina d’investigació dels processos desenvolupats en el laboratori
- Com a eina d’investigació psicodidàctica
- Com a instrument d’anàlisi dels mitjans
- Com a comunicació i alfabatització i icónica.

Aquests els podeu trobar explicats en el capítol 8 de Julio Cabero Almenara “El vídeo en la enseñanza y formación”.


Espero que us sigui útil pel vostre estudi.

No hay comentarios: